ترموکوپل و ترموستات

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. ترموکوپل و ترموستات

ترموکوپل و ترموستات

در این مقاله به بررسی ترموکوپل و ترموستات می پردازیم که وظایف و کارایی آن ها را شرح خواهیم داد ترموستات وسیله ‌ای است که وظیفه احساس دمای یک سیستم و همچنین حفظ آن در محدوده تنظیم شده را دارد.

ترموستات ها در هر وسیله گرما سازی یا سرما سازی که تا دمای مشخص شده عمل کنند کاربرد دارند. به طور مثال می ‌توان به گرمایش مرکزی، گرمایش ساختمان، تهویه مطبوع و سیستم های مختلف اشاره کرد.

البته کاربرد این ابزار در لوازم آشپزخانه مثل یخچال، ماکروفر و المنت حرارتی نیز امری واضح است. ترموستات دستگاه کنترلی بوده که خطا های بین دمای اندازه گیری شده و دمای مورد نظر را به حداقل می رساند. در برخی موارد ترموستات هر دو عمل عملکرد کنترل سیستم و همچنین احساس دما را به صورت هم زمان انجام می ‌دهد.

کلمه ترموستات از لحاظ لغوی به معنای نگه داری دمای گرم یا تنظیم آن می باشد. در مقاله پیش رو قصد داریم تا به ترموکوپل و ترموستات پرداخته و هر یک را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم تا شما عزیزان با هر یک از آن ها آشنا شوید.

آشنایی با ترموکوپل و ترموستات

ترموکوپل ها از متداول ترین تجهیزات برای اندازه گیری های الکتریکی دما در صنعت هستند. مکانیزم آن ها بر اساس پدیده سیبک که کار آن تبدیل اختلاف دما بین دو نقطه به ولتاژ است می باشد. به طور کلی می‌ توان گفت که ترموکوپل سنسوری بوده که دما را اندازه گیری می کند. این وسیله از دو فلز تشکیل می ‌شود که هر دوی آن ها در انتها به یک دیگر متصل می شوند. زمانی که اتصال دو فلز گرم می شود یا خنک می گردد یک ولتاژ به وجود می‌آید که می ‌تواند با درجه حرارت تناسبی به وجود آورد.

ترموکوپل یک سنسور دمای ساده مقرون به صرفه و مقاوم بوده که در طیف گسترده ای از فرایند های اندازه گیری دما از آن استفاده می شود. این ابزار به علت قابلیت سنسور دما تحت عنوان سنسور های دما به طور کلی در طیف وسیعی از کاربرد ها استفاده می شود.

ترموکوپل ها معمولاً در صنعت های وسیعی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. از یک ترموکوپل صنعتی با استفاده از یک ترموکوپل معمولی در تاسیسات برق و لوازم معمولی استفاده می شود.

سنسور های این وسیله نیز از سیم هایی تشکیل شده که به آن ها عایق کاری، غلاف، مهر و موم انتهایی و غیره می گویند. از مزیت های این ابزار می توان به قیمت مناسب، سادگی، دوام بالا و استحکام برای مصارف صنعتی اشاره کرد.

ترموکوپل و ترموستات بسیار وسیع بوده و در شرایط محیطی متفاوتی می توان از آن ها استفاده کرد. همچنین این ابزار ها سرعت پاسخ دهی خوبی دارند که علت آن ثابت زمانی کوچک آن ها است.

 

انواع ترموستات

همان طور که گفته شد ترموستات وظیفه کنترل دما در سیستم های گرمایشی یا سرمایشی توسط قطع کردن یا کنترل عبور سیاره سرد و گرم در سیستم را بر عهده می گیرد. سیستم های سرمایشی و گرمایشی ترموستات واحد اصلی کنترل زمان هستند. در واقع این ابزار در همه سیستم‌ هایی که گرمایش و سرمایش در نقطه دمای مشخصی انجام می‌شوند کاربرد دارند. در این قسمت از مقاله می خواهیم انواع ترموستات را معرفی کرده و هر یک را مورد بررسی قرار دهیم تا شما عزیزان بیش تر با آن ها آشنا شوید.

ترموکوپل-ترموستات-ترموهیتر-باران-thbaran.com-ترموکوپلترموستات ها به دو نوع مکانیکی و الکترونیکی تقسیم می شوند. نوع مکانیکی به آن دسته از وسایلی می گویند که اساس دما و کنترل آن را به شکل مکانیکی انجام می ‌دهد. این نوع خود به چند دسته تقسیم می شود. برای نمونه می‌ توان به ترموستات بی متال و ترموستات پنوماتیک اشاره کرد. نوع بی متال سیستم هایی با خارج مرکزی و آب داخلی را کنترل می کنند. از قدیم این ترموستات ها برای تنظیم دمای آب داغ رادیاتور یا بخار توسط مقدار جریان کنترل شده استفاده می شدند.

پنوماتیک نیز نوع دیگری از ترموستات های مکانیکی بوده که یک سیستم سرمایش و گرمایش را به وسیله تیوب های هوا کنترل می نماید. ترموستات های الکتریکی، خود به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند. نوع آنالوگ آن، معمولاً در بخاری های گازی با استفاده از توپ های الکتریکی استفاده می شود. مکانیسم این ترموستات ها به گونه ای است که می توان در دیگ، مشعل، دستگاه قهوه سازف یخچال و غیره از آن ها استفاده کرد.

ترموستات الکتریکی دیجیتالی نیز نوع دیگری بوده که در آن تمامی بخش های متحرک و مکانی حذف شده و به جای آن از رله روی ترمیستور یا سایر وسایل مثل گرماسنج مقاومتی استفاده شده است. همه ترموستات های این نوع، صفحه نمایشگر دارند که دمای محیط و تنظیمات نشان داده شده را به نمایش می گذارند.

وظیفه ترموستات

در قسمت های قبل با ترموستات و انواع آن ها آشنا شدیم. هر خودرویی که با آب خنک می‌شود؛ مجهز به دستگاهی به نام ترموستات است که بین رادیاتور و پیشرانه قرار می‌ گیرند. اندازه آن ها در خودرو ها حدوداً ۵ سانتی متر می باشد. این قطعه در مسیر برگشت جریان آب از موتور به رادیاتور قرار گرفته و موجب می‌شود تا دمای موتور خودرو تنظیم شود و در نتیجه از یک حدی به بالا تر از آن نرود. معمولاً دمای آغاز به کار ترموستات ها ۸۵ درجه سانتی گراد می باشد؛ یعنی اگر دمای آبی که در دور موتور در حال گردش است به ۸۵ درجه برسد سیستم خنک کننده موتور وارد مدار شده و خودرو را خنک می کند.

علت این امر این است که برای آن که موتور بتواند کار خود را به درستی انجام دهد؛ باید دمای آن در حجم مشخصی حفظ شود. توجه داشته باشید که کم شدن و کاهش دما در موتور باعث می شود روغن غلیظ تر شده و روان کاری قطعات به خوبی صورت نگیرد. افزایش دما نیز باعث می شود روغن بیش از حد رقیق شود و از خاصیت و روان کنندگی خود نتواند به درستی استفاده کنند.

استفاده از ترموستات موجب می‌ شود تا خودرو شما در اول صبح عملکرد خوبی داشته باشد که حذف آن موجب فرسایش بیش تر موتور، افزایش مصرف سوخت و تاب برداشتن سر سیلندر می شود.

ترموستات-ترموکوپل-خرید-ترموکوپل

کاربرد ترموستات

در مقاله پیش رو به طور کامل در مورد ترموستات، انواع آن و وظایفی که دارد صحبت شد. ترموستات ها کاربرد مختلفی دارند. در واقع این ابزار طبق نحوه عمل کرد آن به تنظیم کننده درجه حرارت گازها، مایعات و جامدات در دستگاه مختلف معروف است. همین ویژگی محور کاربردی آن را مشخص می کند.

از موارد کاربرد این وسیله می توان به کاربرد آن در صنعت های مختلف مانند استفاده در گلخانه ها، گرم خانه ها، کوره ها و غیره، کاربرد آن در ساختمان در شوفاژ خانه های مرکزی و همچنین در لوازم خانگی مختلف مانند انواع سرخ کن، فرهای برقی، سماور برقی و غیره اشاره کرد.

خرید ترموکوپل و ترموستات

در مقاله پیش رو به طور کامل در مورد ترموکوپل و ترموستات صحبت شد. حال می ‌دانید که ترموستات چیست و چگونه کار می کند. همان طور که گفته شد ترموستات بسیار قطعه مهمی است که باید از آن در ابزارهای مختلف مانند یخچال، پکیج یا حتی اتومبیل استفاده کرد. مشخص است که چرا برای کنترل حالت سرمایشی و گرمایشی انواع این وسیله ساخته شده و برای فروش می رسد.

فروش ترموکوپل و ترموستات

در مقاله پیش رو به طور کامل در مورد ترموکوپل و ترموستات بحث شد. همچنین دانستیم که این وسیله چیست و چه کاربردی دارد. حتماً ترموکوپل و ترموستات  را از فروشگاه معتبر خریداری کنید و نمونه با کیفیت آن را بخرید که شرکت صنعتی ترموهیتر باران در این راستا در خدمت شما می باشد

ترموکوپل یک نوع سنسور تشخیص دما می باشد.

ترموکوپل از دو سیم غیر هم جنس که در انتها با جوش به هم متصل میشود ساخته میشود.

وقتی که دما در یک سمت با دما دذ سمت دیگر تفاوت داشته باشد یک جریان الکتریکی در مسیر ایجاد میشود که به این جریان اثر سی بک گفته می‌شود که اصول کار ترموکوپل می باشد.

ترموکوپل توسط یک نمایشگر میتواند دمای مورد نظر را نشان دهد.

ترموکوپل در واقع نوعی فرمان دهنده برای قطع و وصل مبدل گرمایی می باشد.

ترموکوپل در تیپ های مختلف PT100و TPS و TPJ و TPK و … ساخته میشود.

ترموکوپل ها به صورت هددار،سیم دار،باغلاف و اشکال مختلف ساخته میشود.

ترموکوپل نوعی سنسور برای اندازه‌گیری دما است.ترموکوپل در تیپ‌ها و اشکال مختلف (TPK،TPS،TPJ،PT100) وجود دارد که برای اندازه گیری دما در انواع دستگاه های حرارتی استفاده شده و به کار می رود.

مقاله های مرتبط با ترموکوپل و ترموتات برای مطالعه بیشتر :

کویل هیترالمنت پره ایالمنت سرامیکی مادون قرمزالمنت ریخته گری

ترموهیتر باران در آپارات

فهرست